Při převodu bytu se někdy stává, že po prodeji dorazí novému majiteli výzva k úhradě dluhu vůči správě domu. Mnoho lidí pak tápe, kdo je povinen částku zaplatit. Odpověď dává zákon – a je dobré ji znát, než podepíšete kupní smlouvu.
Co říká zákon?
Pokud existují dluhy související se správou domu a pozemku, mohou přejít na kupujícího, ale jen tehdy, pokud o nich byl prokazatelně informován.
Jde například o:
- dlužné příspěvky do “fondu oprav”,
- nedoplatky z vyúčtování těchto příspěvků,
- jiné závazky vůči správě domu nebo SVJ.
Naopak dluhy z energií (elektřina, plyn) zůstávají na původním odběrateli – ty se s bytem nepřevádějí.
Když se o dluhu ví → přechází
Pokud správce domu vystaví potvrzení o tom, že s bytem jsou spojeny neuhrazené závazky, a kupující je s tímto dokumentem seznámen, dluh přechází na něj. Správce pak může požadovat úhradu po novém vlastníkovi.
Když se o dluhu neví → zůstává prodávajícímu
Pokud kupující nedostal písemné potvrzení, nebo potvrzení žádný dluh neuvádí, odpovídá za dluh nadále prodávající. Správa domu nemůže vymáhat nic po novém majiteli.
Proč je potvrzení tak důležité?
Potvrzení od správce domu o stavu dluhů je nejdůležitější dokument při prodeji bytu.
Chrání:
- kupujícího, aby neplatil cizí dluhy,
- prodávajícího, aby mu nebyly připisovány závazky po prodeji,
- realitní obchod, aby proběhl bez komplikací.
Doporučení pro obě strany
- Před podpisem kupní smlouvy vždy žádejte aktuální potvrzení o bezdlužnosti od správce domu nebo SVJ.
- Potvrzení by mělo být co nejnovější a ideálně přiložené ke smlouvě.
- Do kupní smlouvy je vhodné uvést i prohlášení prodávajícího, že vůči správě domu nemá dluhy.